Bellefleur is in het water gebleven. Af en toe hebben we haar geïnspecteerd en zo nodig overtollig water uit de mast afgevoerd. Hans heeft de vlonders wat bijgewerkt zodat we ons onderdeks wat geruislozer kunnen bewegen.
18-21 april Start van het vaarseizoen
Op Goede Vrijdag arriveren we pas vrij laat in de middag aan boord. Bellefleur ziet er verrassend schoon uit en de nieuwe buiskap laten haar er parmantig uitzien. We installeren ons rustig aan boord. Het enige ongemak dat we aantreffen is dat de toiletpomp het niet doet. We gaan ’s nachts een keer ouderwets op de puts.
Op witte zaterdag wandelen we eerst naar Silerswaar. Geweldig ze hebben de onderdelen die we nodig denken te hebben. Bij Bakker Kluft halen we nog iets lekkers voor de zondag. Hans repareert vlot de pomp, een van de onderdelen vervangen bleek voldoende. Daarna aan de slag met het grootzeil. Tegen theetijd is het zeil keurig opgeborgen in de nieuwe zeilhuik, een versie met een asymmetrische uitvoering zodat het niet zal inregenen. We vinden het te laat om nog uit te varen.
Na een paasontbijt hijsen we de grote Genua en na koffie met traktatie varen we uit. De wind is niet de voorspelde NO-O maar noordelijk en zelfs NW. Zeilend het Makkummerdiep uit lukt niet. Bij de MA3 gaan we met ruime en deels voor de wind richting Hindeloopen. Er zit aardig vaart in de boot: de aangroei is niet zo dat we Bellefleur daarvoor uit het water moeten laten hijsen. Onderweg horen we de voorspellingen voor de volgende dag: nat en weinig wind. Bij Hindeloopen besluiten we kruisend terug te keren naar Makkum. Vlakbij Seabell strijken we het grootzeil. Een mooie tocht van bijna 19 mijl. Alles functioneert behalve de windmeter (maar dat was al sinds begin vaarseizoen 2024 het geval). We spotten op grote afstand tweemaal een zeearend. Die hebben het kennelijk goed in de omringende natuurgebieden. Na het eten maken we een wandeling in de Zuidwaard. Daar staat een ree ons langdurig aan te kijken. Hij/zij rent pas weg als er een hondenuitlater aankomt.
Op tweede paasdag vertrekken we na het ontbijt naar huis.
Vakantie aan boord 17 mei tot ongeveer 18 juni
op zaterdag 17 mei verlaten we op ons gemak het huis. Tegen enen arriveren we in Makkum. Lunchen voor we aan de slag gaan met uitpakken. Het paste allemaal in de ID3. Soepel verdwijnt het aan boord in de kasten. We laden haar in de avond op, zodat we voldoende lading hebben voor de terugreis over vier weken. We slagen er niet in orchideeën te spotten in het natuurterrein ten westen van onze haven. Te vroeg of te veel stikstof door alle hondendrollen?
Zondag constateren we eerst dat diepte en snelheidsmeter geen display laten zien. Hans sleutelt aan de verbindingen en boekt succes. We maken een zeiltochtje alweer richting Hindeloopen en weer met noordelijke wind. Meerdere zeiljachten varen richting IJsselmeer maar geen schipper die kiest voor windaandrijving, terwijl de wind ons sneller doet gaan dan sommigen op de motor. Tijdens de tocht vallen de twee schermen weer uit. We maken daarom geen lunch stopover in Hindeloopen maar keren boterhammen etend terug, en ineens wel weer display! Dat wordt lastig defect zoeken. Maar het lukt Hans wel: hij vindt een instabiel contact. Hans bereidt verder de actie van morgen voor: Bellefleur onder de kraan om een nieuwe kabel voor de windmeter door de mast te krijgen. Aan het eind van de avond lijkt het erop dat die poging niet zinvol lijkt omdat de test met de nieuwe kabel negatief uitpakt.
Hans vertelt tot mijn verbazing dat hij goed heeft geslapen. Hij test na het ontbijt zijn nachtelijk idee: nu alles Goes is aangesloten de apparatuur weer aanzetten en kijken of het dan wel in orde is. En dat blijkt het geval! op de afgesproken tijd onder de kraan. Jurjen (zelfstandig ondernemer maar bij Manon en Wietske Huisken actief als zij . De oude kabel van de windmeter kan eruit worden getrokken en die blijkt kapot te zijn. Na een stop gaat Jurjen weer naar boven met de nieuwe kabel en na een aantal mislukte pogingen lukt het de kabel helemaal beneden te krijgen! Letterlijk met veel beleid, inzicht en geduld. Jurjen monteert een nieuwe windex en zet op de uiteinden van de zalingen aan stuurboord nieuwe tape. Daarna kan Hans aan de slag om het bij de mastvoet af te monteren. Om half vier: het werkt! Op vakantie met op de display windrichting en windsterkte en de mogelijkheid de stuurautomaat op de wind te laten sturen.



