2014 Kanaaleilanden en Franse (Normandische en Bretonse) kust

In het eerste gedeelte van deze pagina vindt u de foto’s, daaronder de Reisbeschrijving

Foto’s 2014

Michiel aan het roer op de Noordzee

Michiel aan het roer op de Noordzee

Pieter aan het roer op de Noordzee

Pieter aan het roer op de Noordzee

Pieter fotografeert vanuit de mast

Pieter kiest een hoge positie om te fotograferen

Pieter ontdekt een fossielafdruk in de stoep van de kerk in Willemstad

Michiel ontdekt een fossielafdruk in de stoep van de kerk in Willemstad

Willemstad

Willemstad

Jeike en Pieter

Jeike en Pieter

Hans met drie kleinzonen

Hans met drie kleinzonen

Jachthaven Dieppe

Jachthaven Dieppe

Dieppe, haken aan de muren waar vroeger de visnetten hingen te drogen

Dieppe, haken aan de muren waar vroeger de visnetten hingen te drogen

sedimentlagen in de krijtrotsen bij Dieppe

sedimentlagen in de krijtrotsen bij Dieppe

krijtrotsen tussen Honfleur en Dieppe

krijtrotsen tussen Honfleur en Dieppe

Gevels aan het oude havenbekken van Honfleur

Gevels aan het oude havenbekken van Honfleur

La Lieutenance, Honfleur

La Lieutenance, Honfleur

Zicht op La Lieutenance vanuit de haven, Honfleur.

Zicht op La Lieutenance vanuit de haven, Honfleur.

Klokkentoren bij St Catherine, Honfleur

Klokkentoren bij St Catherine, Honfleur

Straatbeeld in Honfleur

Straatbeeld in Honfleur

Grand bunker D-Day museum in Ouistreham

Grand bunker D-Day museum in Ouistreham

Caen

Caen

Abbey des Hommes, Caen

Abbey des Hommes, Caen

Historisch geveldetail in Caen

Historisch geveldetail in Caen

Caissonhaven Arromanche, gemaakt na D-Day

Caissonhaven Arromanche, gemaakt na D-Day

Les Étacs, ingezoomd

Les Étacs, ingezoomd

Jan van Genten

Jan van Genten

Les Étacs, Alderney, vol met Jan van Genten

Les Étacs, Alderney, vol met Jan van Genten

Wandelen op Alderney

Wandelen op Alderney

Peter Port, Guernsey

Peter Port, Guernsey; de droogvallende drempel is zichtbaar naast de peilschaal

Guernsey, westkust

Guernsey, westkust

Sark

Sark

Taxi op Sark

Taxi op Sark

Kustlijn Sark

Kustlijn Sark

Voor anker bij Sark

Voor anker bij Sark

Pt Corbière, Jersey

Pt Corbière, Jersey

Jersey

Jersey

Koeien met flinke uiers op Jersey

Koeien met flinke uiers op Jersey

Iles Chausey

Iles Chausey

Grand Bey, St Malo

Grand Bey, St Malo

Historisch pand in St-Malo

Historisch pand in St-Malo

St-Malo

St-Malo

St. Cast jachthaven

St. Cast jachthaven

Pte de la Latte

Pte de la Latte

Cap fréhel

Cap fréhel

Ile de Brehar

Ile de Brehar

Bij Ile de Brehar

Bij Ile de Brehar

Lezardrieux

Lezardrieux

Lezardrieux

Lezardrieux

Dolfijn

Dolfijn

Langs Bretonse kust

Langs Bretonse kust

Bootje in staat van ontbinding westkust Guernsey

Bootje in staat van ontbinding westkust Guernsey

Strand noordkust Guernsey

Strand noordkust Guernsey

Bloemen op de rotsen van Beaucette

Bloemen op de rotsen van Beaucette

Nauwe toegang Beaucette

Nauwe toegang Beaucette

Straatbeeld St. Peterport Guernsey

Straatbeeld St. Peterport Guernsey

Nauw straatje in St. Peterport Guernsey

Nauw straatje in St. Peterport Guernsey

Beaucette haven

Beaucette haven

Notre Dame in Boulogne sur Mer

Notre Dame in Boulogne sur Mer

Stadsgezicht Brugge

Stadsgezicht Brugge

Bruggetje in Brugge

Bruggetje in Brugge

Hans in Brugge

Hans in Brugge

Bellefleur in de haven van Vlissingen

Bellefleur in de haven van Vlissingen

Lasse terug op Bellefleur

Lasse terug op Bellefleur

Lasse op de reddingboot

Lasse op de reddingboot

De reddingboot waarop Lasse meevoer

De reddingboot waarop Lasse meevoer

Jakob en Lasse in Zeeland

Jakob en Lasse in Zeeland

Als er kleinkinderen aan boord zijn, lukt het niet het weblog bij te werken. Na enkele dagen thuis een korte afronding.

Afronding

Zondag 27 juli de laatste mijlen van Stavoren naar Makkum. Dat brengt het totaal op 1556 mijl. De motor ondersteunde ons 107 uur. Vanaf Guernsey draaide de motor op een paar uitzonderingen na eigenlijk alleen voor het in- en uit-varen van de havens. De Seine vanaf Honfleur en het Noordzeekanaal van IJmuiden naar Amsterdam waren twee wat langere trajecten met motor.
Het was een bijzondere vakantie. Erg prettig weer, weinig zeilpakken gedragen, geen echte mankementen aan Bellefleur en wij een goede gezondheid.
Op zondag 20 juli bracht Jeike Pieter en Michiel aan boord. Jaap en June waren ook mee. De kinderen genoten van de opblaasboot, vooral tijdens een ankeruurtje op de Oosterschelde. Dat ging aan de neus van June voorbij, zij was al opgehaald door Oma en Opa voor een weekje Vrouwenpolder met ponyrijden. Er kwam een plotseling eind aan het vermaak met het bootje doordat de bodem los liet (thuis klusje). Erg jammer voor Pieter en Michiel! Maandag in Zierikzee boodschappen gedaan en helemaal naar Willemstad gezeild. Twee vlotte schuttingen. Dinsdag korte tocht naar Hellevoetsluis. Op een dag twee mooie vestingsteden bekeken. En … lekker gezwommen in het Haringvliet en heerlijke pizza’s gegeten. Woensdag via Stellendam naar Scheveningen. Naar het noorden opkruisen met windkracht vier was voor beide jongens heftig. Beide knapten ze na een keer overgeven goed op. En deze dag bestempelden ze aan het eind van de week als de mooiste dag van het meezeilen! Veel schepen bij de Maasmond, uitstekende begeleiding van de verkeerscentrale. De volgende dag opkruisen naar IJmuiden. Beide jongens volop aan het roer! Hele verhalen erbij. Op beide locaties het strand benut. Dan op vrijdagmorgen het heuglijke bericht van de geboorte van Femke Ullersma, dochter van Cees en Rhode in Lelystad. Daar meren we ’s avonds af. Jeike combineert kraambezoek en ophalen. Door onze late aankomst in Lelystad blijft ze aan boord slapen. Zaterdagmorgen gaan we met z’n vijven Femke bewonderen. Moeder en dochter maken het goed en de vader straalt! Daarna drinken we koffie op Bellefleur. Na vertrek van de gasten zeilen we met een stille boot naar Stavoren. De volgende dag in Makkum boenen we Bellefleur. Ze krijgt er een facelift van. Maandagmorgen laden we de auto in met een druilerig regentje. Het kan toch ook niet altijd mee zitten! Wat hebben we goed weer gehad!!

Zaterdag 19 juli

Een dag met huishoudelijke klusjes en een lekker fietstochtje over Noord-Beveland. We verheugen ons op de komst van velen morgen, gekoppeld aan het brengen van Pieter en Michiel.

Vrijdag 18 juli

Vanmorgen inderdaad om vijf uur vertrokken. Eerst met een knikje in de schoot, later aan de wind en opkruisend. Lekker windje, goede snelheid. De sluis van de Roompot stond open voor binnen varen. Het was al enkele uren na hoog water en dan kunnen we onder de vaste brug door. Op de Oosterschelde onder zeil voor het kleine eindje naar Roompot Marina in Kamperland. Voor het eerst gebruiken we deze zomer de zonnetent. En dat is niet omdat we geen zon hebben gezien! Zo heet als vandaag hebben we het gewoon nog niet gehad. Een bijzonder welkom in Nederland.

Donderdag 17 juli

Bij Nieuwpoort besloten we gisteren door te varen, wel een lekker windje. Vlak voor Blankenberge zetten we nog even de motor bij. Prima tocht. Het geultje naar de jachthaven verzandt maar de haven kon met half tij prima worden aangelopen. Vandaag blijven we hier. Boodschappen gedaan en vanmiddag gefietst in de polders ten zuidoosten van Blankenberge. Een Natura 2000 gebied met zoet en brak land en water. Biotopen voor veel verschillende vogels. Bij het informatiecentrum van de Uitkerkse polder vertelde de beheerder dat er een roze pelikaan te zien was. Het dier was uit een Zoo ontsnapt doordat een storm een boom had geveld die op de omheining van de kooi was gevallen. De vogel slikte grote karpers en een wilde eend in een keer naar binnen. We zagen de pelikaan op een afstand van 100 meter, te ver weg voor goede foto’s. Bijzonder is het wel. Men beraadt zich er op hoe de pelikaan door de winter geholpen moet worden. Van de warmte hadden we op de fiets geen last. Het waaide meer dan verwacht. Morgen vertrekken we al om vijf uur naar de Roompot.

Woensdag 16 juli

Gisteren met een geweldige vaart van Boulogne-sur-Mer naar Duinkerken gevaren. In een miezerige regen vertrokken maar op zee konden de pakken al uit. In de zon grote delen met de genua te loevert, heerlijk varen. In de haven weer gezelligheid met Jaap en Antoinette. Na een late maaltijd koffie en borrels aan boord van Bellefleur samen met de jonge buren die met name door Hans zijn aangemoedigd lid te worden van de Kustzeilers. In de haven ligt een tweede Bellefleur, een witte en die anmiddag gaan de trossen los en gaan we naar Nieuwpoort. Wind is er bijna niet, we gaan de stroom benutten.

Maandag 14 juli

Van de nationale feestdag nog niets gemerkt, maar straks zal het vuurwerk in Boulogne losbarsten. Op een plek niet ver van de jachthaven. De 55 mijlen vlot afgelegd, met een steeds wat ruimere en sterkere wind. Eerst bewolkt, later weer volop zon. Veel Nederlandse jachten. Met Jaap en Antoinette van de Sentijn in de stad gegeten. Lekker en gezellig. Morgen naar Duinkerken.

Zondag 13 juli

Hans is aangenaam verrast door de felicitaties per e-mail en neemt actie erop te reageren. De ochtend is druilerig en wordt goed besteed. ’s Middags schijnt de zo’n alweer en lopen we naar alweer een kapelletje. Deze staat aan zee op de krijtrotsen. Dan langs bezienswaardigheden van de stad. Ook hier veel toeristen op straat. Morgen zeilen we met flinke, gunstige wind naar Boulogne.

Zaterdag 12 juli

Om halftien varen we de haven uit en worden vlot geschut, het waterniveau binnen is ongeveer gelijk aan dat van het hoogwater op de Seine. Daar treffen we een forsere stroom tegen dan verwacht. Dat blijft eigenlijk de hele dag zo tot vier uren voor aankomst in Dieppe. De tocht van 55 mijl is voor het merendeel langs prachtige steile krijtrotsen. Met gevarieerde formaties: vrij staande pilaren, bogen, holten in allerlei groottes. Het laatste deel gaat ineens vlot, spinnaker op en stroom mee. Nog net voor twaalf uur kunnen we een borrel nemen en toasten op Hans’ verjaardag.

Vrijdag 11 juli Honfleur
Bij het opstaan staat de zon mooi op de huizen aan de westzijde van de havenkom waar we liggen. Een ontbijt met fraai uitzicht. We maken een wandeling door de straten met oude gebouwen. Centraal staat de St. Catherina kerk. Heel bijzonder: een houten kerk met een los ervan staande toren. De stad is zeer toeristisch. Oud en jong hebben het hier naar hun zin. Opvallend is de antieke draaimolen met twee verdiepingen die van de vroege ochtend tot de late avond draait en niet alleen de kleintjes stappen in. In een gespecialiseerde winkel kopen we Calvados, een van de belangrijkste specialiteiten van de streek. We treffen een zeer gemotiveerde verkoper die ons een viertal producten toelicht en laat proeven. Verkoper blijft tevreden achter en wij wijzer en flessen rijker. ’s Middags lopen we naar een kleine kerk op een heuvel aan de rand van de stad, Chapelle de la Grace. Dankzij de aanbidding van Maria in deze kapel is er geen enkele bom 1940-1945 op Honfleur gevallen! Het uitzicht over de Seine is er prachtig. In het museum Boudin bewonderen we de schilderijen die Boudin en zijn vrienden van deze omgeving (en elders) maakten. Het is een belevenis Honfleur te bezoeken! Zie ook de foto’s.

Morgen naar Dieppe.

Donderdag 10 juli

Een mooie zeildag naar Honfleur met een flinke wind. En dat was maar goed ook want op de Seine hadden we een tegenstroom van 4 à 5 knopen, zodat het laatste stukje wat langer duurde. We kwamen bij laag water aan en moesten een sluis door naar Honfleur. Via de marifoon vroegen we of we met onze diepgang bij de sluis konden komen. Er volgde een kakofonie in het Frans van verschillende deelnemers, waar we geen touw aan vast konden knopen. Dus maar voorzichtig geprobeerd, maar we kwamen er niet door. Vervolgens kwam de rondvaartboot aanvaren, riep ons per marifoon op met de boodschap: follow me. En inderdaad, in zijn zog konden we ons door de blubber naar de sluis werken. In de avond een eerste wandeling door het stadje.

Woensdag 9 juli

Hans heeft de foto’s aangevuld! Inderdaad de dag in Caen besteed. Goede busverbinding. De historische stadswandeling is de moeite waard. Een kasteel en twee grote en mooie kloosters die hun oorsprong vinden bij Willem de Veroveraar en zijn vrouw Mathilde van Vlaanderen in de elfde eeuw. Veel huizen van welgestelden vanaf de zestiende eeuw. Overal vlaggen van de landen die hebben bijgedragen aan de bevrijding nu 70 jaar geleden. Bij een van de zeer vele restaurantjes een heerlijke geitenkaas salade gegeten. In Ouistreham bij de expositie in de grote Bunker gegruweld van alle narigheid in zo’n bunker en wat er hier gebeurde rond D-day. Bij het verlaten halen we opgelucht adem.

Morgen varen we naar Honfleur, we verheugen ons op een bezoek aan het meest pittoreske stadje van Normandië.

Dinsdag 8 juli

Een uitstekende zeildag met een bijzondere tussenbestemming. We hebben bij Arromanches de caissons bekeken die daar na D-day een beschutte haven hebben gemaakt. Heel bijzonder om langs al die stranden te varen die rond de herdenking van D-day dit jaar uitgebreid in het nieuws waren. Afgemeerd in Ouistreham. Een lastige sluis werd door Hans vaardig “genomen”. Morgen met de bus naar Caen en hier het Bunker museum bekijken.

Maandag 7 juli

Vandaag een prachtige zeildag. Alles op zeil kunnen doen, behalve natuurlijk het verlaten en aanlopen van de havens. Onderweg op diverse plaatsen veel Jan van Genten. Een uurtje voor aankomen drie dolfijnen. Jammer dat ze maar tweemaal zichtbaar waren. We liggen achter een sluisdeur in Saint-Vaast. We zijn van plan de dag hier morgen door te brengen. Er is weinig wind en we willen van hier 50 mijl afleggen naar Ouistreham. Nadere bestudering van de weerkaarten doet ons besluiten morgen wel te varen (lijkt voldoende wind) en overmorgen niet te varen ( windkracht 6)!

Zondag 6 juli

Aan het eind van de middag meren we af in de eerste haven die we op heen- en terug-reis aanlopen. Twee dames in een bootje begeleiden ons naar een geschikte plek omdat een deel van de haven gereserveerd is voor wedstrijdjachten. We liggen weer in Cherbourg. Aan het begin van de tocht vanaf Alderney vooral voortgang door de stroom, aan het eind juist door een lekker windje. Voorspoedige tocht met meer zon dan we verwachtten.

Gisteren maakten we op Alderney een lange wandeling. Via de hoofdstad St. Anne naar de oostkust en dan helemaal via zuid, west en noord weer naar de haven. Absoluut hoogtepunt twee rotsen vol met Jan van Genten. Geweldig! Elfduizend vogels. Bij de wandeling komen we wel veel dichterbij dan de dag ervoor zeilend. Maar de afstand blijft te groot voor mooie foto’s van de individuele vogels. Maar zoals ze in rijen op de rotsen zitten zal wel duidelijk te zien zijn.

De tocht van Guernsey naar Alderney ging helemaal op zeil. De dieseltank kan met de rode diesel van St. Peterport even vol blijven! De eerste nacht op Alderney lagen we in stevige wind flink aan de ankerboei te deinen, de tweede nacht was een stuk rustiger. En we hebben regen gehad. Toch knarst Bellefleur van het zout!

We stippelen een route uit hoppend langs de Normandische kust. Voorlopig westenwind, prima.

Donderdag 3 juli

Vandaag onder een onbewolkte hemel een fietstocht gemaakt rond de vallei van een rivier naar een baai aan de westkust. De bewegwijzering was niet overal duidelijk. Maar daardoor kregen de bewoners van Guernsey de gelegenheid hun vriendelijkheid te laten zien. Zodra je op een kaart staat te kijken bieden ze aan je te adviseren! Veel kleine weggetjes liggen tussen wallen, vermoedelijk van stenen die ze uit het bouwland hebben verzameld. Die wallen zijn begroeid met struiken en kruidachtige gewassen. Het enige nadeel van die mooie groene lanen is dat ze het uitzicht op de omgeving wegnemen. De eerste aardappelen zijn geoogst, een tweede oogst is aan het opkomen. Wat we in Nederland kunnen gaan doen als de temperatuur verder gaat oplopen, is hier gebruikelijk. We bezoeken een ondergronds gigantisch hospitaal, aangelegd door dwangarbeiders van het nazi-regime in de jaren 1940-1945. Het complex is gebruikt voor het verplegen van Duitse soldaten uit Normandië na D-day. Bar: een vochtige omgeving van slechts zeven graden. We rillen van kou en afschuw. Een uitkijk vanaf een hoog punt aan de westkust laat daarentegen een fantastische stralende wereld zien. Dan is het weer genieten. We fietsen ook nog langs het kleinste kerkje (of is het toch een van de kleinsten?). Een merkwaardig bouwsel met scherven van allerlei soorten pocelein in de specie gedrukt. Morgen plannen we naar Alderney te zeilen.

Woensdag 2 juli

De tweede dag fietsen op Jersey laat andere aspecten van het eiland zien. Een mooie tuin en een museum over de geschiedenis van la houck Bie een locatie midden op het eiland. Een imponerende mooie grafheuvel met erin ruimten voor begraven en andere rituelen. Ze hebben bij het volgen van de historie gebruik gemaakt van OSL-datering, de methode waar Jakob veel van weet. Met proviand voor enkele dagen op dinsdagmorgen vertrekken we naar Sark. Bij dat Kanaaleiland  kan je niet vertrouwd ankeren (te veel stroming) en moet je als je van boord wilt aan een ankerboei gaan liggen. Het wordt ondertussen duidelijk vakantietijd en dus is het spannend of je een boei kunt bemachtigen. Het geluk is weer met ons: zelfs nog keuze! Bij het aankomen is het laag water en ligt het aardig rustig. We gaan met ons rubberbootje naar een aanlegsteigertje. Onderweg houdt de motor er mee op. Met roeispanen bereiken we de wal.  Via een goed aangelegde trap/pad loop je meteen naar 100 meter hoogte. Vanaf het pad mooi zicht op de baai met de boten. Sark heeft 500 bewoners. Vervoer per kar getrokken door paarden en tractoren. Er is zelfs een gerechtsgebouwtje. Kleinschalige landbouw: wijnranken, graan, aardappelen en weiland. Het eiland bestaat uit twee delen verbonden door een richel die bovenop zo breed is dat er nog net een kar overheen kan. Veel wat oudere toeristen die op de kar met uitleg van de koetsier het eiland verkennen. Alsof je ineens in de vroege twintigste eeuw stapt. Als we aan boord stappen wordt het hoogwater. Rotsen die het rustig maakten verdwijnen onder water. We hotsen wat af en duiken maar vroeg te kooi. Toch slapen we redelijk en uitgerust wandelen we vanochtend naar het dorp en de noordpunt van het eiland. Na de lunch zeilen we naar Guernsey en meren af voor de marina. Als het vier uur later hoger water is krijgen we een plaatsje in de Marina: electriciteit en WiFi en dat benutten we zoals jullie merken! Hans heeft vanavond het motortje van de bijboog gerepareerd. Gelukkig maar, Pieter en Michiel! Morgen gaan we fietsen van oost naar west Guernsey.

Zondag 29 juni

In plaats van de wind te benutten voor het zeilen fietsen we er (deels) tegen in. Aan de hand van informatie over fietsroutes zoeken we een gevarieerde route uit. Slechts een deel ervan is zo steil dat we moeten lopen. Eerst langs de baai ten westen van St. Helier, dan door binnenland met bos, kleinschalige aardappelteelt en een enkele lavendel boerderij naar het ZW-puntje van het eiland met een prachtige vuurtoren op rode rotsen. Langs de westkust noordwaarts naar een wetland gebied. Vanuit een schuilhut mooi uitzicht op zoetwater meren. Veel vogels, geen bijzondere waarnemingen. Daarna toevallig langs een orchideeën wei en daar de unieke Jersey orchidee aangetroffen. Een stond er nog in bloei, de anderen hadden zaaddozen. We genieten van de hele route. De delen over de Green Lanes ( ze doen hun naam eer aan, maximale snelheid 15 km) zijn ook erg mooi. Via dorpjes en kleine weggetjes terug naar de haven. Morgen weinig wind. Het plan is de oostzijde van het eiland per fiets te gaan verkennen.

Zaterdag 28 juni

Twee dagen achter elkaar gaat de wekker af om kwart voor zes. In Saint Malo ontbijten we eerst en vertrekken klokke zeven. Na wat motoren gaat de tocht naar Iles de Chausey op zeil. We kijken met mooie belichting naar de stad en de eilandjes er voor. Met half tij varen we binnen bij Grand Ile, zoals de naam al aangeeft het grootste eiland van het eilandenrijk van Chausey. We hebben moeite een voor ons geschikte ankerboei te vinden. Die echt bedoeld zijn voor visitors liggen in te ondiep water bij eb. Uiteindelijk meren we af aan een boei die de douane heeft gereserveerd. We hebben mazzel, de ambtenaren komen niet opdagen. We zien het water snel wegtrekken en ook vlakbij komen rotsen boven. Bij echt laagwater gaan we van boord en nemen vanaf een tweetal locaties uitgebreid foto’s. Weer aan boord gaat het water snel stromen en verdwijnt veel van de rotsen weer onder water. Als Bellefleur weer wat rustiger ligt aan haar betrouwbare boei gaan we op dezelfde locaties weer fotograferen. Wat een ander, ook weer mooi, landschap. We maken een wandeling over het eiland. Weer aan boord ruimen we de materialen van ons geweldige diner op. We aten krab gevangen door een locale visser en gekookt door de eigenaresse van de enige boutique van het eilandenrijk. Erg smakelijk! Vanmorgen snel in de kleren en meteen weg. Naar de haven van Jersey. Daar gaat bij halftij de gate dicht en we willen daarvoor naar binnen varen. Helaas moet bij gebrek aan wind alles op de motor. We arriveren op tijd, krijgen een comfortabele box. Liggen tegen het stadscentrum van St. Helier aan. Wat een andere wereld waarin we nu weer vertoeven. Morgen gaan we fietsen over het eiland.

Donderdag 26 juni

Een dag sightseeing van de oude ommuurde stad Saint Malo. We wandelen er naar toe. Bij de tourist Information benutten we de goede WiFi en laden weer wat foto’s voor het weblog. De mooie delen van de stad doorkruisen we. Net als in Enschede ging er veel verloren door een grote stadsbrand (daar in 1661). En in 1944 is er veel verwoest met bombardementen. De geschonden delen zijn wel in oude stijl weer opgebouwd. De wandeling over de stadsmuur is prachtig. We lopen bij laag water naar een bijna aangrenzend eilandje waar Chateaubriand zijn laatste rustplaats heeft. Aan boord gaan we op basis van de laatste weerberichten de bestemming voor morgen bepalen. Voor het eerst in weken is er westenwind. De afstand van St. Cast naar Saint Malo is maar 10 mijl en kost niet veel tijd. Mooi zicht op de kust: kliffen, stranden en kleine rotseilanden!

Woensdag 25 juni

In St. Cast hebben ze een nieuwe Marina gemaakt. Uitstekende faciliteiten maar ook hier tekortschietende WiFi voor alle internet verslaafde zeilers. Zeilers hebben natuurlijk een excuus: je moet op de hoogte zijn van de weerberichten. Op weg van Lezardrieux naar hier zien we de kust deels van zeer nabij. Eerst de rivier, dan zuid van het toeristische Ile de Brehat. Verderop langs Cap de Frehel, Pointe de la Latte met kasteel en Pointe de St. Cast. Veel visserijboeitjes onderweg, uitkijken geblazen! De Jan van Genten zijn ook zeer actief aan het vissen. Ze duiken van 10 meter hoog loodrecht de zee in en komen pas na een paar seconden weer boven. We vinden het prachtige vogels. In de avond maken we een wandeling over Pointe de St. Cast westwaarts langs de kust en dan terug naar de haven. Vanochtend boodschappen in het stadje. Veel gegoede, bejaarde toeristen schatten we. Van de haven naar de stad een uitstekend pad langs de zee. In de loop van de middag gaan we vertrekken naar St. Malo. Het ziet er naar uit dat dit een laatste zonnige dag zal zijn. We zullen er nog van genieten!

Maandag 23 juni

Er is alweer lange tijd verstreken sinds het laatste bijwerken. Huidige haven is Lezardrieux. Een stadje aan een prachtige rivier met op de oevers veel bomen. In de delta vanaf zee vaar je door rotsig gebied. Op veel kleine rotseilandjes broedkolonies van diverse soorten meeuwen. Op weg hiernaartoe zien we op het meest oostelijke eiland van de Sept lles -groep een gigantische kolonie van Jan van Genten. Even daarna hebben we een groep van twintig bruinvissen om de boot. De mannetjes zo rond 120 cm, de vrouwtjes rond een meter. Enkelen van hen hebben een jong naast zich zwemmen. Het is op die plek kennelijk goed toeven voor fauna: onze eerste papegaaiduiker! Daar is het ook nog bij gebleven. Het smaakt naar meer. Dan nu een chronologisch verslag na Brest tot en met het verlaten van de haven van Ploumanac’h. De afstand van marina Brest naar die van Cameret sur Mer is een makkie, lekker rustig op de genua. We meren af aan lager wal, later zien we betere plekken. We hangen voldoende stootwillen uit om Bellefleur te beschermen en gaan fietsend de omgeving verkennen. Met een prima kaartje van de toerist info bezoeken we het meest zuidwestelijk gedeelte van het schiereiland. Steile rotsen, en vlakbij ook weer mooie gele stranden. Dan langs de megalithen. In dit deel van Bretagne zijn veel vindplaatsen van structuren met grote stenen. Deze stamt van ongeveer 4000 jaar geleden. We vergelijken dit ene monument met die we op de Orkneys uitgebreid bekeken. Die stenen waren meer imponerend. In deze streek worden namen en teksten vaak tweetalig gegeven: Frans en Keltisch. Dat hadden we ons niet gerealiseerd. We slaan nog even in bij de supermarkt en bereiden een vroeg vertrek voor: de wekker rinkelt om 4.30 uur. We pikken het goede moment om de eerste etappe terug NO-waarts af te leggen. Op donderdag 19 juni meren we zo al rond 12 uur af in L’ Aber Wrac’h. Weer tijd om te gaan fietsen, naar een niet meer in gebruik zijnde semafoor (een stellage met tekens die allerlei boodschappen inhielden en met een kanonschot werden aangekondigd; informatie werd zo via een keten van semaforen snel door het land verspreid). In het gebouw een expositie van een kunstenaar die ons niet erg boeide. Maar vanaf de veranda rond het huis een subliem overzicht over de rivier en haar droogvallende oevers. Het aantal tinten blauw is niet te duiden. In het gebied stikt het van de zeilscholen. De felgekleurde zeiltjes brengen verdere kleuraccenten aan. Er komen foto’s van (maar wanneer?). De volgende dag zullen we in de middag vertrekken en een nacht doorvaren. Niet omdat we al full speed terug willen maar omdat het past bij de wind (opkruisen en dus heb je veel tijd nodig) en het tijdig aanlopen van havens als het er hoog water is. Er zijn een paar opties en de voortgang zal bepalen in welke van de drie we zullen afmeren. Het waait bij vertrek tegen de voorspelling in windkracht zes. Toch gaan we door en op zee is het nog maar een vijf. Met twee riffen en een niet helemaal uitgerolde fok maken we goede vaart. Wel lekker in twee opzichten dat we al warm aten voor vertrek! De nacht is prachtig. Een heldere sterrenhemel met goed zichtbaar de Melkweg. Die zie je niet meer als de maan (laatste kwartier) in de loop van de nacht opkomt. In de vroege ochtend besluiten we dat we naar Ploumanac’h gaan. Het aanlopen is een belevenis. Prachtige rosé rotsen, een eilandje met een mooi kasteel, wonderbaarlijke stapelingen van rotsen. De haven houdt water dankzij een kunstmatige drempel die we bij halftij over kunnen. Op het goede moment daar aangekomen blijkt dat ook te kloppen, de minimale diepte die we onze meter zien is 3.8 meter. We doen onze eerste ervaring met dumpbells moorings op. In de havencomplex liggen strengen van ankerboeien en daar ga je dan langs liggen. Op de gekozen plek is de diepte okay. Met de dinghy gaan we aan wal en genieten met busladingen toeristen van de rotsen langs een korte uitgezette route. De avond brengen we door aan boord. De volgende ochtend probeert Hans opnieuw de havenmeester te betalen maar die is weer niet op kantoor. Na dat uitstapje gaat het rubberbootje weer in het vooronder. Zodra de waterstand voldoende is voor het verlaten van de kom varen we uit. Prachtig zeilweer. Met nog steeds oostenwind kruisen we weer op en het laatste stukje de rivier op naar Lezardrieux varen we voor de wind maar wel tegen de stroom in!

Woensdag 18 juni

De genua is goed gerepareerd. In de middag Brest te voet verkend. De stad is een en al Marine activiteit. In het kasteel bij de haven zit het marine museum en het hoofdkwartier. De terreinen aan weerszijden van de rivier penfield zijn uitsluitend voor de marine met twee vaarbruggen verbonden. Ze worden regelmatig open gevaren. In een oude toren een museum over de stadsgeschiedenis. Een grappig straatje in beheer van een kunstenaarsgroep in het oudste deel van Brest. De stadswandeling brengt je natuurlijk ook in de winkelstraat. We kijken in een gigantische betonnen kerk. Ze zijn druk met reparaties. De hamerstukken echoën minstens een minuut door. De geschiedenis van de St. Louis hebben we niet paraat. Een mooie Place de Liberation. We smullen van zeebaars en artisjokken met een lekkere vinaigrette en vieren zo het verste punt van deze vakantie. Vandaag gaan we naar Camaret sur Mer, maar 8 mijlen naar het ZW.

Dinsdag 17 juni

Vanochtend zorgen we er eerst voor dat de genua bij de zeilmaker belandt. Bij het strijken gisteren zagen we een gat bij de voorpunt. Kapot geschavield bij het klapperen bij de voor de windse en zeer ruime koers die we 100 mijl voeren. Havenkantoor en zeilmaker werken heel goed mee. Om 12 uur wordt het zeil alweer terug gebracht. Dan nu een chronologisch verslag vanaf aankomst in Cherbourg. Op de zeereis van Boulonge sur Mer naar Cherbourg kijken we met gemengde gevoelens terug. Slechts 7 uur op zeil gevaren. Het geluid van de motor gaat al gauw vervelen. Maar het was wel een gemakkelijke vlakke zee. Onderweg ruiken we een merkwaardige zure stank. We ontdekken dat de accu onder ons bed het begeven heeft en zichzelf lekker warm stookt. Het is de accu die de koelkast voedt. Dat levert verder geen problemen voor onze tocht op. In Cherbourg kunnen we bij een zaak aan de haven een nieuwe kopen met een bijna even grote capaciteit. Probleem opgelost! Op onze ligdag bezoeken we ’s middags het Museum de la Liberation. We fietsen er naar toe en op steile hellingen lopen we. Een goede expositie over de belangrijke rol van de stad Cherbourg bij de bevrijding van Frankrijk en de rest van west Europa na D-day. Aanvoer van olie, materiaal voor wegen en spoormaterieel. Indrukwekkend wat daar in korte tijd wordt gepresteerd. We bereiden de tocht naar Guernsey nauwkeurig voor. We varen dan door de Alderney race met stroomsterkten tot 9 knopen. Daar moet je goed gebruik van maken zeker als er niet veel wind is. In het gebied met de sterke stroom hebben we de douaniers aan boord, zie hieronder. Deze tocht maken we gelukkig voor het overgrote deel op zeil. Mooi op tijd arriveren we bij Beaucette. Het is een haven met een bijzondere geschiedenis, zie de website van Beaucette Marina  http://www.beaucettemarina.com/beaucette-quarry-to-marina/ . Je kan de haven niet in rond laagwater, er is een drempel bij de invaart. De ingang is spectaculair. Met drie meter water op de drempel varen we met begeleiding van een havenbootje tussen de rotsen aan weerszijden door. Prettig zo goed geleid te worden! De ligdag op Guernsey is al beschreven. Het belooft een hele rustige dag te worden zondag de vijftiende. Het lijkt ons een goed idee die te benutten voor ankeren bij Sark en de wind van de dag erop te gebruiken voor een lange tocht naar Brest. We vertrekken uit Beaucette als er drie meter water op de drempel staat. Met stroom tegen zeilen/motoren we naar de ankerplaats bij Sark. In het beschutte baaitje, volgens de boeken en heersende windrichting, giert de wind om Bellefleur en liggen we behoorlijk te dansen op de golven. Ook al liggen we aan een ankerboei we besluiten er niet te blijven en al richting Brest te gaan. Sark ziet er mooi uit, een bezoek aan het eiland schuiven we naar de toekomst. De snelheid varieert maar we zeilen alles en arriveren bij een kritische doorvaart aan de westkust (ook weer vanwege hoge stroomsnelheden) prachtig op tijd! Direct door naar Brest. Daar worden we in de baai getrakteerd op windkracht 6, met stoten van windkracht 7. Opkruisend leggen we de laatste 10 mijl af en proeven in het spatwater het zout van de oceaan. Zoete geuren drijven van het land over. We meren af in een nieuwe jachthaven aangelegd in een oude marinehaven.  Heerlijk beschut. We hebben gemazzeld met het besluit de trip op zondag en maandag te doen! We mazzelen wat af!!

Maandag 16 juni

Het is allemaal heel anders verlopen als op de veertiende aangeduid. We liggen al in Brest! Hebben een uitstekende WiFi verbinding. Zoals het er nu uitziet komt er morgen een serieuze bijwerking van het weblog. We gaan eerst na een uitstekende zeereis van 28 uur lekker slapen.

Zaterdag 14 juni

Vandaag doet de WiFi het niet zo best en blijft het beloofde uitgebreide aanvullen achterwege. We hebben vandaag op Guernsey gefietst. In St. Peter Port de drukke havens en de gezellige stad verkend. Dichter bij Beaucette boodschappen gedaan. Vanmiddag de kust en het binnenland van het noorden in stralende zo’n aanschouwd. Plannen voor morgen zijn om bij Sark te gaan ankeren. Het belooft een zonnige rustige dag te worden. Vandaar vertrekken we waarschijnlijk maandag met een lekker windje naar Brest. Het is dan dinsdag als we daar gaan aankomen! Op Sark verwachten we geen WiFi.

Vrijdag 13 juni

In Beaucette Marina op de noordoost punt van Guernsey waarschuwt de havenmeester dat de WiFi maar hopeloos is. Wij ervaren dat anders na de slechte WiFi van de haven in Cherbourg. Dankzij de wel werkende WiFi een bijdrage aan het weblog. Vandaag nog meer verrassingen. We hadden verwacht dat we bijna alles zouden moeten motoren, maar het werd erg veel op zeil. Verder kregen we weer drie extra personen aan boord. Deze keer van de Franse douane. Een vriendelijke Engels sprekende dame en twee stoere kerels de ene telefoneerde over onze paspoorten en de ander notuleerde wat de dame vertaalde van onze antwoorden. Ze wilde ons gehele vaarplan van verleden en toekomst weten. Ze vond geen verstekelingen. We werden hartelijk bedankt voor onze medewerking. Wij bedanken op onze beurt Jan en Joke die meewerkten aan het aan boord krijgen van het paspoort van Bellefleur. Via hun adres lukte dat! Was dat niet het geval geweest dan hadden we wellicht een flinke boete gehad! Morgen werken we het log verder bij. Allles wel aan boord!

Maandag 9 juni

Op de drijvende steiger vermaakt een jonge meeuw ons met het consumeren van een ondermaats scholletje, met een dwars afmeting van ongeveer 15 cm. Na het verorberen van de kop verdwijnt de rest tot onze verbazing in een grote brok naar binnen. Maar het is duidelijk dat het niet lekker zit daarbinnen. Gisteren afgemeerd in Boulonge sur Mer. ’s Avonds nog een mooie wandeling naar de oude ommuurde stad, met een geschiedenis die terug gaat tot het begin van onze jaartelling. Van Duinkerken naar hier was de motor helaas de belangrijkste bron van voortgang. De wind liet het weer eens afweten en kwam bovendien uit een ongunstige (niet voorspelde richting). We constateren dat de ligging van de vlakke depressies en hoge druk gebieden het voorspellen zeer bemoeilijkt. Zo is iedere dag weer een verrassing! In Duinkerken vermaakten we ons op een extra ligdag (ongunstige wind voorspeld en grote kans op heftige windstoten bij onweer) met allerlei zaken en een wandeling naar het centrum. Met vrij weinig wind maar toch helemaal op zeil bereikten we vrijdag 6 juni Duinkerken.

Donderdag 5 juni

We slapen drie nachten in Oostende. Door het weer zagen we er vanaf verder te gaan. Wel een prima plek om te vertoeven! Vandaag per trein naar Brugge, een fantastische stad om rond te dolen. Zie een paar foto’s (later). Gisteren wandelden we in Oostende en waren we in het MuZee. Alle avonden genieten we van verse vis van de vismarkt direct bij de jachthaven. De zeilreis van Vlissingen naar Oostende eindigde in de stromende regen maar verliep vlot.

Maandag 2 juni

Afgemeerd in de Michiel de Ruijterhaven in Vlissingen! Op 28 mei vertrokken uit Makkum, een hele dag regen, naar Amsterdam. Op donderdag kwamen Jakob en Lasse aan boord. Het is koud maar wel meest droog op de tocht door het Noordzeekanaal naar IJmuiden.  De volgende dag in de stralende zon blijkt Lasse een goed stuurman te zijn. Hoe harder we varen hoe meer hij straalt, net zijn vader. Jakob toont dat hij het manoeuvreren op de motor goed in de vingers heeft. Joke en Jan komen aan boord met heerlijk gebak! Zo vieren we Joke’s verjaardag driedubbel, ook nog met borrel en etentje op de wal in een gezellig restaurant. De volgende dag met vier bemanningsleden naar Stellendam. Daar worden we ingeschakeld bij een KNMR oefening. Wij drie redders erbij op Bellefleur (oefenen overstappen en sleeplijn aanbrengen) en Lasse wordt overgetild naar de reddingboot. Zie de eerste foto’s! We overnachten in Hellevoetsluis, een prachtige haven met veel bezienswaardigs. Op zondag motoren we naar Numansdorp en lopen met Jakob en Lasse naar de bushalte aan de snelweg. Wij varen via Volkerak en Krammer (tweemaal mazzel met vlot schutten!) naar St. Annaland, een prima haven. Vandaag via Veerse Meer en kanaal door Walcheren naar Vlissingen.