2024 Zeilend NL

Vanaf 21 mei doen we met enige regelmaat weer verslag van onze tochten.

Pas op dinsdagavond arriveren we in Makkum, omdat Hans nog even zijn oorschelp liet behandelen. Eerst gaan we een snelle maaltijd verorberen. Daarna laden we de spullen uit en stouwen ze op de gebruikelijke plekken. Duiken op tijd tussen de lakens.

Bij Silerswar zijn we de volgende morgen de eerste klant. Meteen een goede: twee zwemvesten, reserve cilinder voor een derde zwemvest en Waterkaarten IJsselmeer en Waddenzee West. Aansluitend boodschappen bij de Jumbo. We zetten de kleine genua. Maar we stellen het vertrek uit omdat het regent. Rond drie uur ‘s middags varen we uit, hijsen de zeilen aan het begin van het Makkummerdiep. Op het IJsselmeer kruisen we op naar Stavoren. De eerste slag onder de Afsluitdijk tot aan het windmolen gebied. Bellefleur klieft er aardig door. We meren om half zeven af in de Oude Haven. Het ligt er onrustiger dan we verwachten. We lopen naar dijk ten noorden van de haven en zien de zon prachtig ondergaan.

Na het posten van de kaart voor Willy en het halen van vers brood steken we woensdag vlot van wal. De wind is ZW tot Z in de voorspellingen. We maken eerst een slag westwaarts en komen heel aardig bij Enkhuizen uit. Lunchen in de Oude Haven met een zoute haring. Vrij vlot geschut en op de motor het eerste stuk. Dan op zeil aan de wind door en we komen prima uit bij het Paard van Marken. We steken de vaarweg Lelystad – Amsterdam over en maken ten zuiden ervan een paar slagen. Verderop volgen we de vaargeul op de motor. Vlot door de Schellingwouderbrug en de Oranjesluizen. In de sluis vijf schepen en 5 verschillende nationale vlagge: Belgisch, Duits, Amerikaans, ? En NL. Bijzonder. Pieter en Mirabelle zien kans nog langs te komen in de Sixhaven. Ons bezoek aan hen moet een volgende keer.

Om vijf voor zeven varen we de haven alweer uit: er wordt een nieuwe damwand geslagen, boten kunnen er niet in en uit tussen 7 en 16 of 17 uur. We varen rustig op de motor naar Spaarnwoude en moeten daar even op brugbediening wachten. Om half tien afgemeerd in jachthaven IJmond net na de brug en onder de aanvliegroute van de Polderbaan. Je went er snel aan, volgens de havenmeester. Blijkt te kloppen. We wandelen in het natuur terrein Spaarnwoude, deels over de skeeler route waar Pieter over vertelde. We denken wielewalen te horen. Lunchen op een bankje onderweg. Terug aan boord gaat het regenen. Rustige avond aan boord.

Zaterdag maken we een tijdschema op passeren van de brug in de snelweg, 9.25 uur. Met een ander jachtje verloopt de tocht naar Haarlem soepel.

Molen De Adriaan aan de Spaarne

Dat is niet het geval met het afmeren. Te ondiep bij de kade voor het Hodsonhuis en op een andere plek. De havenmeester wijst een plek aan op de Donkere Spaarne waar het wel lukt! Daar liggen we prima. Hans loopt in de regen naar zijn bijeenkomst van de KHMdW en ik doe boodschappen en dwaal rond in het Teylers. Ik geniet vooral van de prachtige fossielen. We eten beide asperges. Hans treft interessante tafelgenoten.

Wat is een stad mooi in de vroege morgen: we dwalen voor het op gang komen van het verkeer door de stad.

Bellefleur in de Spaarne

Vleeshuis naast de St. Bavo

Stadhuis Haarlem

Na de koffie zetten we de kleine genua, maar die kan weinig bijdragen aan de voortstuwing naar Seaport Marina. Hulde aan de mensen van de Havendienst Haarlem, ze bedienen de bruggen erg goed! Ook de sluis opent bij onze nadering haar deuren. Voor het schutten nemen ze daar wel rustig de tijd. Voor de A9 brug hebben we nog wachttijd. Maar er is op een paar honderd meter voor die brug een goede aanlegplaats. Dan nog een brug voor het Noordzeekanaal. Daar rollen we de genua uit, maar zonder motor is de voortgang erg klein. Vlot geschut in de jachten sluis. Afgemeerd aan de bekende M steiger en we zien Wallebak liggen aan de L steiger! We maken een strandwandeling en lopen vast als we door de duinen terug willen. Er is een meertje zie ik later op de kaart. Weer aan boord trekt er een felle bui over, we zien de wolken aan komen rollen. Wat een turbulentie! Een half uur stormachtige wind, plenzende regen en onweer. De voorspellingen voor maandag: ZW4-5. We besluiten niet naar Scheveningen te varen.

Na het ontbijt bellen we met Toon en Rieneke en gaan daar in de middag naar toe. Op de vouwfiets naar de veerboot Koningin Emma, bij de Newcastle Ferry. Die brengt ons in 10 minuten naar de noordoever bij het Forteiland. Dan door de duinen naar Wijk aan Zee. Gezellig bezoek! Zelfde route terug, tegen half zeven weer aan boord. Daar repareert Hans een kapotte pedaal van mijn fiets! Ook dinsdag is de wind nog niet geschikt voor tocht zuidwaarts.

Zicht op het Forteilans

Vissers monument

Hans probeert dinsdag eerst te achterhalen waar het niet werken van de windmeter veroorzaakt wordt. Alle verbindingen zien er goed uit: bij de mast voet, onder de trap en bij de stuurstand. Zoeken heeft geen resultaat. Na de koffie stappen we op de fietsen. We gaan de Kennemerduinen verkennen en dat wordt spectaculair. We treffen onder gelopen fietspaden.. Hans neemt de gok, zet de afdaling met vaart in en doorploegt spetterend de oversteek. Ik wil natuurlijk niet achterblijven. Hans legt het vast op film. Diepte middenin zeker 20 cm. De opgerolde pijpen spatten flink nat ook al zijn de benen ver opgetrokken. We krijgen al vlot een tweede natte oversteek. Verderop laten we ons in de zon drogen terwijl we boterhammen eten met zicht op het kasteel van Brederode bij Santpoort. De Kennemerduinen zijn prachtig, veel hoogte verschillen. Er zijn minstens zes grote plekken ontbost om weer zandvlakte te creëren, om de biodiversiteit te stimuleren. We brengen een bezoek aan het Bezoekerscentrum bij Bloemendaal. Mooi ingericht. De staf vertelt dat de waterstand bijzonder extreem is in het natuurgebied. Ook vele wandelroutes zijn gestremd door wateroverlast. We drinken er lekkere muntthee. Terug gaan we niet meer over de ondergelopen paden, maar langs Driehuis-Westerveld. Doen in IJmuiden nog even boodschappen. Bij het aan boord stappen vallen de eerste druppels, daarna regent het flink. Weer mazzel gehad, we waren zonder regenkleding op stap!

Nog een rustige dag in IJmuiden. De wind blijft maar ZW variërend 4-5 soms 6. We wandelen over het strand naar Parnassia, waar de tantes Hans en Haddy altijd naar toegingen als ze in de zomer enkele maanden woonden in het huis van bekende sopraan Jo Vincent. Ook Hillanje heeft daar goede herinneringen aan. Het is een groot paviljoen geworden. We aten er een kop soep (tijdens een regenbui). Stukje door de duinen terug, met boterhammen op een bankje met vogelzang, hommels en slakken rondom. Verder weer over het strand. Vlakbij de haven een grote mantelmeeuw en kraai die zich te goed deden aan het vreten aan een kleine dode bruinvis. Hans meldde de vondst. Verder rustig aan boord lezen. De middag is zonniger dan verwacht. Voorspelling voor morgen: W 3-4! We gaan weer verder.

We wachten niet op het juiste tij, ruim een uur voor het mee hebben van de stroom zijn we de haven uit (met lege vuil water tank). Een korte slag naar het  NW en dan bezeilen we het eerst net niet en later kan er een heel klein knikje in de schoot. Hans ontdekt dat de motor van de stuurautomaat het niet doet. Tot Katwijk is het droog. Maar dan krijgen we een flinke bui. Na ruim 4 uren meren we af aan de passanten steiger. Hans weet de motor van de stuurautomaat weer aan de praat te krijgen (bij het speurwerk naar het defect van de windmeter was een draad losgeraakt in het kastje onder de trap). We drinken in de avond thee bij Joke. Jan treffen we nog even, na een vergadering voor de bewonersvereniging van de wijk waar hij voorzitter van is. Fijn ze te treffen, de dag na Joke’s 75ste verjaardag

Op vrijdagmorgen constateren we dat we een extra dag zullen blijven: noordenwind 5-6. Na boodschappen halen, stappen we op de fiets naar Beelden aan Zee. Prachtige exposities! Verzamelaar Max Vorst toont 75 voorwerpen van zijn collectie onder de titel “If not now, when?”.

In een ander deel van het museum onderstaand kunstwerk (maker niet genoteerd).

Op vrijdagmorgen constateren we dat we een extra dag zullen blijven: noordenwind 5-6. Na boodschappen halen, stappen we op de fiets naar Beelden aan Zee. Prachtige exposities! Verzamelaar Max Vorst toont 75 voorwerpen van zijn collectie onder de titel “If not now, when?”.

In een ander deel van het museum onderstaand kunstwerk (maker niet genoteerd).

We fietsen verder naar Museum Voorlinden en eten onderweg onze lunch, schuilend voor de regen. Mooie route! Wat een prachtig landgoed en museum. De expositie “Die Notwendigkeit der Dinge” van Alicja Kwade is  geweldig! Wat een imponerend materiaal gebruik en wat een visuele verrassingen. Een paar voorbeelden:

259025 vellen papier aan de wand en in de koperen bakken met de DNA code van de kunstenares.

Achairisachairisachair!

Versteende palm boomstammen “Gegenwartsdauer”

Helix 5, Otto Boll

Drinken voor de fietstocht terug een thee in de tent in de tuin. Eten aan boord asperges!

Zaterdag is de wind nog steeds te hard. Een rustige ochtend aan boord. In de middag museumbezoek.

We fietsen verder naar Museum Voorlinden en eten onderweg onze lunch, schuilend voor de regen. Mooie route! Wat een prachtig landgoed en museum. De expositie “Diee Notwendigkeit der Dinge” van Alicja Kwade is  geweldig! Wat een imponerend materiaal gebruik en wat een visuele verrassingen. Een paar voorbeelden:

Eten aan boord asperges!

Zaterdag is de wind nog steeds te hard. Een rustige ochtend aan boord. In de middag museumbezoek.

In een notendop een overzichtje van de dagen erna:

Zondag naar Stellendam, vlot voor de Maasmond langs

Maandag verkenning Goeree, fietstocht langs Stellendam, Goedereede en Goereese duinen

Dinsdag zeilend naar Numansdorp, daarna bezoek aan Mart

Woensdag zeilend door Volkerak en Krammer naar Zierikzee

Donderdag van plan om te fietsen naar natuurgebied de Schelphoek bij Serooskerke!


Zondag varen we rond half twee de haven van Scheveningen uit. We melden ons bij Maasmond op de voorgeschreven plek. We worden niet opgeroepen, komen mooi tussen de uitgaande en binnenkomende schepen door. Geen enkel oponthoud! Als de koers voor de wind wordt, strijken we het grootzeil. Geen leuke onderneming met de vrij hoge golven. Op de kleine genua verder. In het Slijkgat hebben we fors stroom tegen en we zijn op de meest ondiepe plek als het zo ongeveer laag water is. De dynamiek van zand verplaatsing is er groot, ze doen erg hun best de geul op diepte te houden, letterlijk een levensader voor de Stellendamse vissersboten. We kunnen de kronkelige geul net overal bezeilen, voortgang soms maar 2 knopen met een snelheid door het water van 6 knopen. De sluis en de bruggen worden prompt bediend, alleen voor ons! Om half acht meren we af in Marina Stellendam.

Maandag is ook een wisselend bewolkte dag die we besteden aan het verkennen van Goeree. In de vogelkijkhut Tij kijken we naar het vogeleiland met broedende meeuwen en de aan en af vliegende oever zwaluwen. Terug lopend horen we zomertortels ( getipt door een andere bezoeker van Tij) en zien we een zeearend vliegen. We fietsen via Stellendam naar Goedereede.

paartje duikeenden in een sloot tussen Stellendam en Goedereede

Vroeger was de haven een goede plek, de vissers hadden het goed. Nog te zien aan de fraaie huizen. Door verzanding ging het mis. Sterke economische achteruitgang. Maar het stadje ziet er goed uit met een prachtige keersluis.

keersluis Goedereede

Dan verder naar de Kwade hoek. Daar stallen we de fietsen en wandelen de duinen in, steken later een duinvallei over naar de volgende duinen rij. In de vallei zien we volop rietorchissen!

Hier is in honderd jaar een noordwaartse uitbreiding van 1 kilometer gekomen. We treffen twee vrijwilligers die ons er uitgebreid over vertellen. Zie www.groenestrand.nl: een initiatief gestart op Goeree-Overflakkee en ondertussen uitgerold langs de Nederlandse kust. Ze faciliteren vrijwilligers die afval van het strand verzamelen en dumpen in speciale bakken. Doel is te achterhalen wie de vervuilers en hen te laten weten hoe zeer zij vervuilen. Dan blijken ze vaak bereid hun gedrag te veranderen. Het Groene strand boekte al fraaie successen bij vissers (veel visnetten), waterschappen (grondzeilen) en polystyreenbolletjes fabrikanten. Zeer geslaagde dag!

Dinsdag staan we eerder op dan gebruikelijk. We gaan snel het Haringvliet op en ontbijten onderweg. Mooi landschap om ons heen! We halen op een afstand van 15 mijl op de minuut de opening van de Haringvlietbrug van 11 uur en meren net oostelijk van de brug af in Marina Numansdorp. De hele haven is prima op diepte, meren af dicht bij het havengebouw. Na een snelle lunch fietsen we naar een bushalte in Numansdorp. Na een overstap in Hé Ine noord arriveren we in Puttershoek. We hebben een rustige middag bij Mart en eten met z’n drieën bij de Chinees. Fijn elkaar uitgebreid te spreken. Ook de terugreis verloopt prima.

De volgende ochtend (alweer woensdag) steken we het Hollandsch Diep over naar de jachten sluis van het Volkerak sluizen complex. Daar lezen we dat jachten met mast hoogte 18.45 tot 18.95 meter zich moeten melden. Ze vragen naar de mast hoogte tov NAP. We melden 19 meter en worden dan naar de beroepsvaart sluis verwezen. Daar varen we met een ander jacht de sluis in, achter ons meren nog twee binnenvaartschepen af. De brug gaat open bij het uitvaren van de sluis. Eerst doen we een paar mijl op de motor, erg veel beroepsvaart. Later gaan we opkruisen en houden de scheepvaart goed in de gaten. We laten St. Annaland letterlijk links liggen en kiezen voor Zierikzee. Hans constateert net op tijd dat de laatste brug opening van de Zeelandbrug voor de spits om 16.25 uur is. Die weten we te halen met motor ondersteuning! We meren af aan de steiger bij de water poort. Prima plek.

Donderdagmorgen strijken we de kleine genua en zien dat de afgeplakte beschadiging een echte scheur is geworden. Hans gaat langs de zeilmaker vlakbij onze ligplaats en die ziet kans een reparatie uit te voeren. Om 14 uur belt hij dat het zeil gehaald kan worden. Wij zijn dan ondertussen naar de Schelphoek bij Serooskerke gefietst. Na de koffie brengen we onze stem uit voor de Europese verkiezingen. Eerst fietsen we over de dijken naar het westen. We zijn verbaasd over het landschap achter de dijken. Heel veel gebieden met zogenaamde karrensporen (ontstaan door afgraven van klei voor aanleg dijken; smalle wateren met smalle banen grasland) en inlaten (natte gebieden tussen twee dijken).

Uitzicht vanuit de toren Zuidkaap

Brandganzen bij de Zuidkaap

Ideale omgevingen voor vogels: onder andere kluten, kieviten, een enkele grutto, scholeksters, grote sterns (op een kunstmatig broedeiland), lepelaars, grauwe ganzen en heel veel brand ganzen met jongen.

De Schelphoek

In het kreken gebied van de Schelphoek treffen we veel orchideeën, vermoedelijk rietorchissen maar veel kleur variatie van diep paars tot bijna wit.

Gaan door landbouwgebieden terug naar Zierikzee. Veel akkers niet ingezaaid, slechte stand bij bieten en uien, sommige aardappelen niet of nauwelijks boven, veel sporen van wateroverlast. Triest! Roeli vertelt ‘s avonds dat het er bij hen ook slecht voorstaat met de gewassen. De gerepareerde fok ziet er goed uit!

Vrijdag doen we eerst boodschappen en zeilen dan naar Marina Roompot. Maken aan het eind van de middag een wandeling richting Dam. Heen langs het water, terug over een mountain fiets pad langs akkers, met vlas en bieten. Een boer is bezig gemaaid grasland te ploegen. Rustige avond.

Zaterdag vertrekken we iets eerder dan gepland, om 11 uur. Midden in het bebakende geultje hebbben we ineens 1,6 op de dieptemeter staan. We weten weer water onder de kiel te krijgen vlak bij de rode boeienlijn. Na het geultje hijst Hans het grootzeil. Bij de Roompotsluis springen de lichten op dubbel rood. Er is een fietstocht die kennelijk prioriteit heeft. Maar als we goed en wel liggen afgemeerd aan de wachtsteiger roept de sluiswachter ons op: hij gaat schutten! Voor het verlaten van de sluis moedigt hij ons aan op te schieten. Maar het starten lukt niet snel, pas als Hans ontdekt dat de hendel hoog staat ipv laag, start de motor vlot! Hijsen in de kom voor de sluis, daar is het water vlak. Hans steekt 1 rif en we voeren de fok. We hoeven nauwelijks op te kruisen. Al snel een knik in de schoot. Met de meest westelijke wind kracht 4-5 is de route naar Scheveningen prima te doen. Met stroom mee snelheid soms 10 knopen. 

De Maasvlakte

De Centrale Maasmond gidst ons tussen de uitgaande schepen door voor de Holland America line “ Rotterdam” langs, achter een vrachtschip langs.

de Rotterdam

Achter dit vrachtschip langs we langs.

Bij het oversteken goed zicht. Maar al snel krijgen we daarna fiks regen met wind over ons heen. Gelukkig is het weer rustiger bij het binnenvaren. Doen dat op zeil, gijpen binnen de havenhoofden. Moeten na het strijken kalm varen om eerst een groot vrachtschip naar buiten te laten gaan. Verkeerscentrale Scheveningen geeft duidelijke aanwijzingen. Om 19.30 uur meren we af in de kom voor passanten, die aardig vol is. Hans manoeuvreert soepel achteruit. Moeten afmeren als vijfde jacht op een kleiner jacht, dus lijn naar de wal! Blijven daarom verder ook aan boord. De stroom deed ons bijna tien mijl cadeau!

Zondag is de geschikte vertrektijd 16 uur, we besluiten om dat te vervroegen naar 15 uur. Na het ontbijt zijn er al veel jachten vertrokken. We verkassen naar een plekje aan de steiger. Ineens staan Kees en Vera van de Aldebaran V op de steiger. We kennen elkaar van de St. Petersburg reis. Ze zijn net als wij blij nog te kunnen zeilen, in NL. Zij zijn bezig terug te keren naar Colijnsplaat. Na de koffie wandelen we langs de havens naar het strand.

Beeld bij de haven

Blik over de tweede haven richting Marina

Eten tussen de middag warm en smeren boterhammen voor onderweg. Het zeilt vlot, iets achterlijk inkomende wind, kracht zeker 4, vrij ruige zee, flinke golven.

Zicht op Kurhaus Scheveningen

Deze keer schuiven alle buien voor ons langs en regent het pas als we zijn afgemeerd. Ook hier gaan we op zeil naar binnen en moeten weer gijpen. Deze keer op woelig water! Strijken pas na de afslag naar de Marina omdat het water daar pas wat vlakker is. Dan op de motor de jachthaven in. Kiezen deze keer een box aan steiger L. Kop ligt dan gunstiger bij de te verwachten sterke wind uit het noorden. Eten de boterhammen pas na het afmeren. 

Vlot na het ontbijt op maandag het water op. Later op de dag tot windkracht 8 bij IJmuiden! En …we gaan op de thee bij Pieter en Mirabelle!  We worden met een vrachtschip geschut in de sluis naast de jachtensluis. We wisselen elkaar om het half uur af. Het regent de hele tocht naar de Sixhaven. Moeten alles op de motor doen. Afgemeerd wordt het droog. Na een lekkere douche lopen we naar Pieter en Mirabelle. Wat hebben ze het goed voor elkaar! We genieten van hun verhalen en studieactiviteiten. Een andere keer gaan we met hen uit eten. Dat kwam nu niet uit omdat Pieter training moest geven. Aan boord eten we restjes.

Dinsdag blijft Bellefleur op haar plek. We drinken koffie bij Madzy in Hilversum. Heel fijn haar weer te ontmoeten! We lunchen aan boord en doen boodschappen bij de supermarkt. De rest van de middag lezende, eten vrij vroeg want we gaan naar de stadsschouwburg. ITA speelt “As far as impossible” over de ervaringen van humanitaire hulpverleners. Indrukwekkend spel over onvoorstelbare dilemma’s. Erg goed! Na aankomst in de Schouwburg merkt Hans dat hij zijn portemonnee niet mee heeft. Terug aan boord blijkt die daar niet te zijn. Geen vreemde afschrijvingen, maar wel blokkeren van de betaalkaarten. We nemen een borrel voor het slapen.

Woensdag weet de havenmeester Hans te melden dat er een portemonnee gevonden is. Hans haalt hem af bij de eerlijke Duitse vinder! Wat een opluchting!! Via de Oranjesluizen en de schellingwouderbrug varen we het Buiten IJ op. Daar hijsen we het grootzeil, zonder rif; daar hebben we later spijt van als de wind bij buien flink aantrekt. Geen paniek maar dan wordt Bellefleur erg loefgierig. We strijken in de kom van deMarkerwadden, daar is het water lekker kalm. De havenmeester helpt met aanleggen. Na thee maken we een korte wandeling naar de hoge uitkijktoren en een uitkijkplaats bij een klein plasje. Na het eten dwalen we drie uur lang over de diverse eilanden. Het water staat overal hoog. De bermen staan in volle bloei en we verbazen ons over de verspreiding van de rietorchissen en over de afmeting van sommigen. Vorig jaar maar op enkele plaatsen, nu langs alle wandelpaden! In totaal zien we ongeveer dertig soorten vogels. De meest bijzondere voor ons: rietgors, middelste zaagbek, Wintertaling en zwarte stern. Mooiste plek is bij het onderwaterscherm, waar je over het scherm kijkt in een dichtbij gelegen visdiefje broedkolonie. Het wemelt overal van de jongen. Erg genoten.

Minstens kniehoge rietorchissen!

Lieuwe belt na het ontbijt dat we welkom zijn op de thee, toevallig op Gia’s verjaardag. De woensdag vliegt weer om. Met Z 5 naar Lelystad (nu wel een rif), vlot geschut, langs het nieuwe windmolenpark naar Urk. Opvallend dat de vrachtschepen een route door het park naar de Ketelbrug hebben! We treffen een goede box om af te meren. Na opruimen, maken we de fietsen klaar en gaan via kleine weggetjes naar Emmeloord. De landbouwgewassen staan er beter bij dan in Zeeland. Kunnen niet alle gewassen benoemen. Veel groenteteelt. Gezellig bezoek bij Lieuwe en Corrie. Tegen de wind terug. Trakteren ons op friet, die we aan boord opeten. Daarna volop witlofsalade met noten en abrikozen.